Semakin Sirna

|
Adakah masa ini mencemburui diriku? Saat aku terpaku mencari jalan yang kering menunggu hujan, mencari mentari, mencari sesuatu yang mampu membuatku melangkah terus ke hadapan dengan kepastian. Sedangkan waktu masih mencemburui diriku…

Pabila mentari menyinarkan kasihnya kepada makhluk Tuhan, pabila hujan menangis bersama mengiringi perjalanan insan… aku masih di sini mencari haluan yang sebenar untuk kuteruskan...

Terkadang aku terlupa dengan hati yang sebenar… umpama ombak membelah pantai tanpa menghiraukan mangsa. Kucuba hadir pada makrifah dan menolak segala gejolak di jiwa. Lantas kau, dia, mereka menjelma lalu meninggalkan kesan dengan calitan warna berirama mengusik kalbu...

Sinar... pancaranmu biarlah menembusi cahaya yang sirna. Aku butuh kepastian yang utuh. Aku ingin berdiri kembali, berpacak di kemuncak pasti. Tegarkan hatiku, agar keyakinan ini kembali terpateri...